Odvětrání klikové skříně – PCV systém motoru 1.8T

Nyní si rozebereme PCV systém u koncernového motoru 1.8T. Tento systém bývá často původcem nesčetných problémů na 1.8T (kolísání volnoběhu nebo i tahu, chcípání motoru, zvýšená spotřeba oleje). Jak jsem již zmínil v předchozím článku, PCV systémy se liší, ovšem jejich funkce je vždy stejná, tedy odvádět blow-by z klikové skříně. U motorů 1.8T existuje také několik variant PCV vedení, ovšem důležité části zůstávají všude zachovány. Na obrázku níže je přiložený diagram PCV systému na motorech AUQ/AGU/AUM atp.

Pod sacími svody nad držákem olejového filtru se nachází vývod z klikové skříně. Jedná se o 90° hadici, která je osazena těsnícím O-kroužkem a zajištěna sponou. Na ní je napojena T-hadice. V noze tohoto pomyslného Téčka se nachází kuželovitý PCV ventil, který je spojen hadicí se sacími svody v jejich spodní části. Druhý vývod z T-hadice vede do Y-hadice. Y-hadice má druhý vývod z ventilového víka a spolu s větví z T-hadice ústí do ventilu regulující tlak (tzv. PRV). PRV je usazen na sací hadici. Na 1.8T nalezneme dvě varianty PRV ventilu (lišily se podle modelu a roku výroby), jeden s průměrem vstupu do sací hadice 19mm a druhý s průměrem 25mm. Průměry hadic PCV systému se pohybují kolem 19mm. Odlišná je hadice vedoucí z PCV ventilu do sacích svodů, kdy u PCV ventilu má větší průměr oproti vstupu do sacích svodů.

Na obrázkách níže naleznete schémata funkce obou ventilů. PCV ventil zde plní stejnou funkci jako u jiných motorů. Zjednodušeně řečeno je při podtlaku v sání otevřený a naopak při přetlaku uzavřený (více v članku PCV). PRV ventil je speciální ventil, který zajišťuje hned dvě funkce. Jednou funkcí je přísun čerstvého vzduchu do klikové skříně pro správnou funkci PCV, pokud je PCV ventil otevřený. Druhá funkce zajišťuje odvod blow-by, když je PCV ventil uzavřený. PRV ventil se skládá z pružiny, která objímá přírubu vedoucí do sací hadice. Pružina je v horní části opřena o membránu, která může uzavřít zmíněnou přírubu do sací hadice. Ze strany od klikové skříně se na přírubě nachází menší tvor zajišťující odvod blow-by.


PRV ventil je ovládám dvěma zdroji, jedním je podtlak v sací hadici, který zde tvoří turbo. Druhým zdrojem je podtlak v sacích svodech/přetlak z klikové skříně. Pokud je PCV ventil otevřený a podtlak v sacích svodech je větší, než podtlak v sací hadici, proudí přes PRV ventil čerstvý vzduch do ventilového víka a do T-hadice, odkud je nasáván do sacích svodů spolu s blow-by. Na membránu v PRV ventilu totiž působí pružina držící membránu otevřenou. Množství nasávaného vzduchu je závisle na tom, jak moc velký rozdíl je mezi podtlakem v sacích svodech a sací hadicí. S rostoucím tlakem v sacích svodech a s rostoucím podtlakem (myšleno, že podtlak je větší) v sací hadici se PRV ventil uzavírá. Jakmile vznikne v sacích svodech přetlak, PCV ventil se uzavře, stejně tak se uzavře PRV ventil, jelikož ztratil zdroj podtlaku. Protože by mohlo dojít k poškození motoru způsobeného narůstajícím tlakem společně s blow-by, je PRV ventil vybaven zmíněným otvorem na přírubě vstupující do sací hadice. Tento otvor zajišťuje trvalý odvod blow-by, i když je PRV ventil uzavřený. Membrána je uzavřená, dokud přetlak z klikové skříně nepřetlačí membránu, která tedy PRV ventil otevře. V tuto chvíli proudí blow-by menším otvorem na přírubě a i mezerou mezi membránou a přírubou. Blow-by je potom turbem nasáváno zpět do sacího vedení. Obrázky níže znázorňují funkci systému podle režimu, v jakém se nachází motor. Upravil jsem také obrázky z předchozího článku tak, aby byla vidět odlišná konstrukce PCV u motoru 1.8T. Příště bych se rád zaměřil na servis a úpravy v PCV systému.


Záložka pro permanentní odkaz.

34 reakcí na Odvětrání klikové skříně – PCV systém motoru 1.8T

  1. Tokra říká:

    Jake my mohly nastat problemy, kdybych u 1.8T PCV ventil odstranil ? Jak by se projevoval vadny PCV ventil ?

    • NLR říká:

      K pochopení funkce PCV jsem napsal článek, kde je funkce PCV a PCV ventilu vysvětlená obecně, viz předchozí článek. PCV ventil zjednodušeně řečeno ovládá tlak v PCV. Rozhodně jeho odstranění nedoporučuju, je to docela důležitá část motoru. Vadný ventil se může projevovat třeba spotřebou oleje, kdy je přes PCV ventil olej odsáván z kliky; nadměrný tlak v motoru, který může vést k poškození těsnění nebo únikům oleje. Nejčastějším symptomem u 1.8T je zmíněná spotřeba oleje. Výrobci PCV ventilů obecně doporučují jeho výměnu po 80 000km. PCV systém bych na 1.8T nepodceňoval, protože závada na něm může způsobovat různé problémy.

  2. Ivan říká:

    Muze mit poškozeny PCV ventil [roztrzena membrana] vliv na nizsi tlak turba v nizsich otackach?
    Dekuji

    • NLR říká:

      Osobně jsem se s tím nesetkal, ale už jsem četl, že poškozené PCV mělo vliv i na tlak. Olej se neztrácí, případně nějaké jiné problémy se neprojevují? Předpokládám, že log turba přes VAG asi proběhl, že?

  3. Matěj říká:

    Dobrý den,měl bych na vás dotaz.Nedávno jsem měnil olej v motoru 1.8t 110kw.A po nastartovaní v motorovým prostoru hvízdá.Když jsem otevřel víčko pro nalití oleje,nemohl jsem ho vytáhnout,protže tam byl takový podtlak že to šlo z těžka.Myslíte že by to mohlo bejt PCV ventilem?Mám hledat problém v odvětravaní klikové skříně nebo jinde třeba?děkuji za odpověd

    • NLR říká:

      Zdravím Vás, omlouvám se za pozdní odpověď, dotazu jsem si nevšiml. Možné by to být mohlo. Kdysi jsem četl o podobném problému (velký podtlak u víčka) na Audi A4 1.8T. Problém byl v PCV ventilu, který nesprávně korigoval podtlak.

  4. Honza říká:

    Chtěl bych poděkovat autorovi článku (stránek) za velmi zdařilé, praktické a detailní popisy. Dosti mi to pomohlo zorientovat se v mém motoru 1.8T AWT.
    Neplánujete článek o systému sání (podtlak, přetlak) u tohoto motoru (schéma s popisem ventilů apod)? Čtu plná fóra lidí s problémem tlaku turba (únik apod). Většinou je problém v nějakých ventilech, hadičkách apod. Mě samotnému se zatím nedaří najít problém (Chyba 17705) v úniku tlaku.
    Určitě by spousta lidí uvítala takto přehledný článek s tímto tématem.
    Ještě jednou díky za velmi praktické články.

    Vše dobré 🙂

    • NLR říká:

      Omlouvám se za pozdní odpověď. Komentář jsem objevil ve SPAMu, bohužel netuším, proč tam spadl. V plánu toho mám více, bohužel vzhledem k nedostatku času nemám na stránky tolik času, kolik bych potřeboval. Ale určitě bych rád udělal článek i k systému sání.
      Děkuju já, jsem rád, že článek někomu pomohl 🙂

  5. Marek říká:

    Zdravím Vás. Mám také problém s vyšší spotřebou oleje. Tlaky ve válcích jsou však v pořádku. Máte zkušenost s nahrazením klasického plastového pcv ventilu nějakou kovovou variantou a silikonovým tčkem? Toto mi připadá jako ideální. Děkuji.

    • NLR říká:

      Zdravím Vás, osobní zkušenost s kovovým PCV ventilem nemám, ale vím, že se dá sehnat například od 034 Motorsport. Sám jsem ho zvažoval, ale nakonec jsem od něj upustil, protože jsem na něj četl negativní recenze. Navíc byl několikanásobně dražší. Víceméně ten kovový ani nepřínáší žádné zlepšení. Zanést se může také, napadá mě jen vyšší životnost kovu oproti plastu, ale nesetkal jsem se se „sežraným“ ventilem. Se silikonovým téčkem menší zkušenosti mám. Měl jsem od Creations Motorsport (Anglie) a od Jap Parts(nejspíš Čína). Problémem je, že silikon není olejivzdorný, takže hrozí, že ho může blow-by rozežrat. PCV hadice od Forge jsou na tom ale lépe, sice jsou silikonové, ale mají v sobě vložku, která bude předpokládám olejivzdorná (u nikoho jiného jsem to zatím neviděl). Bohužel Forge dělá jen ypsilon a hadičku do svodů od PCV ventilu.

  6. VinBenzin říká:

    moze sposobovat netesnost v pcv systeme ze sa auto dusi pri plnom zosliapnuti plynu a striela do vyfuku do 4000 otacok a taktiez kolisu otacky na volnobehu ? … a dalsia otazka znie : ak poskakuje povolene viko dolievania oleja pri nastartovanom motore je pcv KO ? da sa to vyriesit oil catch tankom ? dakujem

    • NLR říká:

      Nemusí to být ani netěsnost, ale třeba vadný PCV ventil. Kolísající volnoběh bývá jeden z nejčastějších projevů špatného PCV (většinou prasklá hadice). Jak moc víčko poskakuje? Jinak s OCT se tohle nevyřeší. Pokud je závada v PCV a jen se vloží OCT, tak to nic neřeší. OCT jen filtruje blow-by. Jinak jak jsou na tom svíčky, cívky, váha nebo čistota klapky?

      • VinBenzin říká:

        pcv ventil aj s tym gumenym tečkom lebo tam bola diera … prekontrolovane hadice odvetravani plus podtlaky , cievky beru nove , sviecky platinum iridium nove , vahu vzduchu som skusal z druheho auta tak robilo to iste , blowoff ventil novy klapka čistena a nastavena , novy ventil odvetravania ten co ide do sania , nova lambda sonda , druha lambda je odstavena a zistil som ze tam je rozpadnute o ring tesnenie aj to kolienko plastove ktore ide z odvetravania klukovky (pri olejovom filtry) … tak dufam ze to bude tym lebo uz neviem co to moze byt stale auto dusi a striela nemoze to byt sposobene aj n75 ? (audi s3 1.8t 154kw AMK)

        • VinBenzin říká:

          ked mu z jednotky vydupem plny kotol 1-2-3 ide dobre ale ked ho podusim na trojke zacne strielat ale jak uberiem a pridam tak ide ale tiez to nejde na plny vykon a stale inac pocut turbo ako fuka

          • NLR říká:

            Pokud byl prasklý o-kroužek a to plastové koleno z odvětrání kliky, tak bych s dalším laborováním počkal, protože to může být tím. Proto bych počkal i s nákupem svíček a cívek a uvidí se potom. Jenom pozor při demontáži toho kolena, aby neprasklo.

    • Juraj říká:

      presne to dusenie motora a strielanie do vyfuku pri plnom plyne som mal ja – nedostatocny vykon palivovej pumpy, nahradil som seriu cerpadlom Walbro 255

      • NLR říká:

        Nahradit sériové čerpadlo na seriovém motoru Walbrem 255 není z mého pohledu ideální. Navíc seriové čerpadlo je schopné uživit i 300 koní. Problém totiž může nastat u seriového regulátoru tlaku paliva. Ten je dimenzovaný na seriový tlak čerpadla a ne na Walbro. Tzn. nebude stíhat vracet zpět palivo a auto pojede na bohatou směs. ECU „neví“, že je vyšší tlak paliva.

  7. Lukas říká:

    Dobry chcem sa opytat ked mam namontovany oil catch tan s filtrom musi tam ostat pcv a prv? Alebo ich mozem ostranit.

    • NLR říká:

      Oba ventily by měly v systému zůstat, jelikož „řídí“ průtok. Při nižších teplotách doporučuju častěji kontrolovat OCT. Mně zadělalo na pěkné problémy a nakonec jsem od něj upustil.

  8. Lukas říká:

    A mozem vediet ake pekne problemy vam sposoboval OCT? Pri nizsich teplotach dakujem

    • NLR říká:

      V 1.8T kondenzuje docela dost vody za nižších teplot, zejména při kratších trasách, takže OCT se plní velmi rychle vodou. Někteří výrobci OCT pro 1.8T dokonce doporučují na zimní období demontáž. Horší situace může nastat v mrazech. Je totiž nutné vést hadice k OCT v blízkosti motoru a ideální je umístit v blízkosti motoru i samotnou nádobu, aby se to vše ohřívalo od motoru. Já hadice víceméně vedl těsně u motoru. Bohužel i tak jsem po rozebrání hadic objevil zmrzlou vodu a omrzlé blow-by. Ale nejzávažnější, co se mi stalo, tak byl zamrzlý filtr v OCT. Já používal velice účinný filtr v OCT (neměl jsem přepážky, ale na výstupu jsem měl filtr), který v zimě zamrzl. Prvně mi vystřelila olejová měrka a s ní přebytečný tlak s olejem (bohužel prvně jsem netušil, co se stalo). Když se mi to stalo podruhé (měl jsem novou měrku a trychtýř, takže lépe držela), tak měrka nevyletěla, ale všechen přetlak z kliky se mi hrnul skrz motor do výfuku. Auto jsem musel odstavit, protože se s tím nedalo jet a za mnou nebylo vidět na krok, a hledal jsem problém. Po nějaké době jsem se dostal k OCT, otevřel ho a nestačil se divit. Filtr jsem z nádoby odmontoval a už se s tím dalo dojet domů.
      S přepážkovým OCT by se to nejspíš nestalo, pak jsem ho i zvažoval, ale nakonec jsem od toho upustil. Pro mě byl problém, jak likvidovat blow-by, dále v chladnějších teplotách často kontrolovat nádobu a výkon to nepřidá. Z mého pohledu je to akorát zbytečná starost navíc. Samozřejmě OCT nikomu nerozmlouvám, každý si musí zvážit pro a proti.

      • AGU říká:

        to sou žvásty 1.8 T zadnej problem s kondenzatem nema ….. zkontolujte si motor vašnosto

        • NLR říká:

          Netvrdím, že by to byl vyloženě velký problém, ale při krátkých trasách a v chladných měsících voda v tomto motoru kondenzuje ve větším množství. Není to pouze mé zjištění, ale dá se to dohledat i v zahraničí (i u úpravce IE).

  9. Lukas říká:

    Dakujem za vase skusenosti s OCT. Ja som OCT montoval minuly rok a bolo vsetko ok. Ked prislo chladnejsie a bola zima tak mi auto vytvaralo taky zvlastny zvuk a nemal ani vykon. Ked sa auto zohrialo vsetko bolo ok, ziaden divny zvuk a vykon sa vratil. OCT mam montovany skoro pri motore pri baterii. Minulu zimu som oct nekontroloval ale tuto zimu sa nato pozriem dakujem vam teraz ste mi velmi pomohli

    • NLR říká:

      To by mohlo být OCT zaplněné vodou nebo zamrzlé vedení. Myslím si, že lepší místo pro montáž OCT je pod oknem místo toho relé boxu. V tu chvíli bude OCT nejvyšším bodem PCV, takže by do něj neměla ztékat voda z hadic. Samozřejmě zkondenzované vody se nezbavíte, ale tohle by to mělo trochu zlepšit. Navíc pod oknem bude OCT více chráněné proti studenému vzduchu.

  10. Jan Klus říká:

    Dobrý den, chci se zeptat jak se motor bude projevovat pokud by byl špatný pouze ten PRT ventil? Vše ostatní mám totiž vyměněné a volnoběh především po startu si lítá jak se mu zachce. Děkuji za odpověď.

    • NLR říká:

      Zkontroloval bych, jestli někde motor nepřisává vzduch. Jinak PRV ventil by mohl pozlobit i v tomto případě, ale se 100% jistotou se nedá říct, že po výměně bude vše, jak má být.

  11. Pavel říká:

    Dobrý den,chtě by se zeptat na to jestli má být v PRV ventilu benzin?Ja ho tam mám tak nevim zda je to normální.Děkuji za případnou odpověď

  12. Pavel říká:

    Děkuji vám za odpověď,ale mě se tam dostává tak 10 ml denně,tak nevim jestli mám špatný těsnění u sani nebo špatný kroužky,tlak ve valcich je už pouhych 8 baru

    • NLR říká:

      Kolik km má motor najeto? Pro 1.8T je minimální tlak 7 barů. Pokud už je motor více opotřebený, zvýší se i množství blow-by, které obsahuje mimo jiné i palivo. Regulátor tlaku paliva je v pořádku? Napadá mě, jestli by nepropouštěl. Zkusil bych odpojit podtlakovou hadičku, jestli v ní nebude benzin. Ale aby ho nasálo PCV skrz sácí svody přes PCV ventil, musel by PCV ventil nedovírat.

  13. Mara říká:

    Zdravím je možné že se jedna z hadic ucpala a proto mi na volnoběh dýmí z výfuku ?

    • NLR říká:

      Ucpaná hadice od PCV může způsobit kouření z výfuku. Mně kdysi PCV zamrzlo a vystřelila mi olejová měrka. Když se mi to stalo podruhé, na měrce jsem měl přídavné těsnění, tudíž měrka nevystřelila a veškerý přetlak s blow-by z kliky se mi právě hrnul motorem pryč. Auto neskutečně kouřilo a smrdělo, ale kouřilo i za jízdy.

      • Mara říká:

        Děkuju za odpoved jeste bych potreboval odkaz na schema mám octavii 1.8t 110kw kod motoru AGU s automatickou převodovkou všude sem našel s manuálem dekuji…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *